piatok 19. septembra 2014

Štúdium

Zaujíma Vás, čo tu študujem? Akých mám spolužiakov? Aké predmety ma privádzajú do zúfalstva? Ak áno, tento článok je práve pre Vás. Ak nie, nevadí - aj tak si ho prečítajte.

Ešte na Slovensku som si pozeral (a registroval) predmety, ktoré budem študovať. Veru, nebola to žiadna zábava - veľa som o nich nevedel, nenašiel som takmer žiadne študijné materiály. Okrem toho, Univerzita v Tartu len nedávno zaviedla Erasmus pre bakalárov, takže magisterských predmetov je o dosť viac ako bakalárskych (aj keď oproti Honzovi mám stále viac predmetov na výber).

Semester v Estónsku má neuveriteľných 16 týždňov výuky (o 2-3 viac ako u nás). Niektoré predmety však končia v polovici semestra, iné zas prebiehajú iba vybrané týždne.

Začnem predmetmi, ktoré som si zrušil alebo ani nezapísal. Jedným z takých predmetov je Diskrétna matematika (predmet s rovnakým názvom som absolvoval minulý semester). Paradoxne, bolo to o dosť iné ako u nás a bola to hrozná nuda - samé dôkazy a algoritmy. Čerešničkou na torte bola kniha, z ktorej sme čerpali všetky informácie: bola napísaná dvomi Čechmi z Karlovej univerzity. Ďalším úžasným predmetom boli Počítačové siete. Predmet nebol prvý týždeň vyučovaný, no a keď som prišiel počas druhého týždňa na prednášku o ôsmej ráno, učiteľ začal prednášať v Estónčine. Okamžite som si predmet zrušil a keďže som mal málo kreditov, musel som hľadať čo si rýchlo zapísať - nakoniec som si zapísal angličtinu, ale keďže som to zistil až druhý týždeň, tak som už jednu hodinu zmeškal. Mimochodom, tie Poč. siete skutočne boli v zozname anglicky vyučovaných predmetov, tak som im napísal mail, nech ho odtiaľ zmažú.

Vydesený nedostatkom kreditov som išiel na prednášku (prvú som už samozrejme zmeškal) predmetu Distribuované systémy. Bohužiaľ, nemal som splnené prerekvizity, tak som tam prišiel napriek tomu, že som nemal tento predmet zapísaný. Na začiatku som sa pýtal učiteľa, či by ma mohol zaregistrovať, povedal mi, že to môžme vyriešiť po prednáške, nech sa za ním zastavím...no počas prednášky som si uvedomil, že ten predmet nechcem absolvovať (uspávač hadov čítajúci slajdy) - tak som sa po prednáške nenápadne vytratil...

Na Diskrétnej matematike som sa zoznámil s Estónkou Pihel, ktorá mi navrhla predmet Informačné systémy. Tento predmet má našialenejší rozvrh, aký som kedy videl. Má 13 prednášok, ale sú vyučované iba 8.,10. a 12. týždeň, takže sa vyučuje až na šiestich rôznych časových intervaloch. Z toho prirodzene vyplýva, že sa nájdu prednášky, ktoré sa kryjú s týmto predmetom. Okrem toho, predmet začína až v polovici semestra a ja si nerád zapisujem predmety "naslepo".

Keď si uvedomím, že niektoré predmety nie sú nič moc, pri niektorých nemám splnené prerekvizity, iné dokonca ani nie sú vyučované v angličtine, ďalšie sa zas kryjú s inými prednáškami, tak tých predmetov v rozvrhu veľa neostane.

Teraz prichádzajú na rad moje zapísané predmety, t.j. tie, ktoré prešli spomínaným sitom. Prvým, už predtým spomínaným je Mobilný vývoj aplikácii. Vyučuje ho Satish Srirama z Indie. Je mu občas trochu menej rozumieť, ale snaží sa všetko poctivo a opakovane vysvetľovať, takže som s ním nadmieru spokojný. Drobná odbočka: na prvej prednáške som sa zoznámil s Martinom (hurá, nejaký Slovák alebo Čech), ktorý bol z Estónska a tneto predmet opakoval. Na konci prvej prednášky sme dostali prvú domácu úlohu, tak som sa ho spýtal, že či už ju má dávno hotovú (z minulého roka). Odpovedal, že nie a na ďalšej prednáške som ho už nevidel...

Zaujímavá odbočka - Marek je estónske meno a tak sa ma ľudia pýtajú, či nie som z Estónska...

Okrem toho som zistil, že na prednáškach tvoria väčšinu študentov Estónci. Ak sa občas nájde nejaký zahraničný študent, tak to je niekto, kto tu študuje magistra dva roky. Žiaden Erasmus - ale nevadí Estónci trochu vedia po anglicky (možno aj preto, že majú niektoré povinné predmety v angličtine). Napríklad tá matematika bola pre nich povinná a vyučované to bolo v angličtine iba preto, že vyučujúci nevedel po Estónsky.

Druhý týždeň som na Mobilných aplikáciach stretol chalana s menom Ostap, ktorého som spoznal na výlete do Pärnu. Je z Ukrajiny, študuje tu na Mgr. a je to jeho prvý rok.

Ďalším predmetom je Mobilný vývoj aplikácii - Projekt (vyučuje Satish). Tam som sa zoznámil s Estóncom Indrekom, ktorý pracuje popri škole a vyzerá byť celkom šikovný. Počas hodiny sme si mali vybrať jednu jednu tému na projekt, na ktorej budeme pracovať počas semestra (pre 2-5 ľudí). Indrek prišiel s vlastným nápadom a keď mu ho Satish schválil, tak som sa k nemu pridal - budeme na tom pracovať spoločne.

Asi najľahším predmetom je pre mňa Úvod do programovania. Na to, že viem programovať v asi desiatich programovacích jazykoch, je pre mňa tento predmet asi trochu zbytočný, ale v Pythone som zatiaľ veľmi nepracoval, potrebujem pár kreditov a predsa som sem neprišiel sa (len) učiť. Okrem toho je to intenzívny kurz (t.j. trvá iba prvú polovicu semestra, takže je náročnejší). Počas výuky robíme cvičenia na počítači - nie sú zas úplne triviálne, treba pri nich aj rozmýšlať (napíšte funkciu max, ktorá použivá funkciu min a pod.). Mimo výuky si máme pozerať nejaké prednášky na youtube, ale to sú základy, tak na to kašlem. Mimochodom, ten Python vážne nejako priťahuje baby, pretože tam mám viac spolužiačiek ako spolužiakov.

Jeden z posledných informatických predmetov je Mobilný a "cloud"-ový seminár. Čo by ste očakávali od predmetu, ktorý je za 12 kreditov a je vyučovaný 4 semestre? Áno, očakáva sa, že ho budú mať študenti zapísaný 2 roky a pracovať na nejakej bakalárke/diplomovke, ale môžem ho mať zapísaný aj ja. Už som sa zoznámil so systémom riadenia dát nazývaný Cassandra, ktorý budem používať. Slúži na ovládanie veľkého množstva dát, používa sa napríklad pri vyhľadávaní správ na Facebooku. Mimochodom, dnes som mal o tom prezentáciu. Tento predmet znovu vyučuje Satish, ktorý je zároveň šéfom Mobilného a "cloud"ového laboratória. Toto laboratórium je trochu nezvyčajné - je plné cudzincov. Hlavou labu je Ind Satish, ďalej je tam (asi) číňan Chii, potom môj učiteľ úvodu do IT mexického pôvodu, ďalším o kom viem, je čierny Mohamed, ktorý tiež určite nie je z Estónska...a na záver je tam chudák Estónčan Pelle, ktorý im tam prekladá všetky dokumenty v estónčine.

Keď sme pri tom prekladaní, mojím ďalším predmetom je Estónčina pre začiatočníkov. Hurá, konečne sú mojimi spolužiakmi známe tváre - Erasmáci! Bavím sa tam najmä s dvomi Češkami.
Na záver mám predmet zapísaný z núdze - Angličtina pre informatikov. Prvá, resp. druhá prednáška (prvú som zmeškal) bola celkom jednoduchá, no tretia bola o ničom - definície slovíčok a čítanie článkov. Škoda, že sa to už nedá zmeniť. Pôvodne som si chcel zapísať Ruštinu pre začiatočníkov, no krylo sa mi to s Mobilným projektom.

Tu je môj rozvrh, poprosím počas týchto hodín nevyrušovať:


Tak, to by bolo na dnes všetko. Mám úbohých 21 kreditov, pričom potrebujem aspoň 20, inak vraciam časť štipendia škole.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára